سی و یک درس برای یک شهر بهتر از دید کودکان

 | تاریخ ارسال: 1401/5/29 | 
برای ایجاد یک شهر خوب از نگاه کودکان، ما نه تنها بینش و فهم این موضوع مهم را باید درک کنیم، بلکه ابزارها و معیارهای اصلی جهت اجرای آن در توسعه و تحول منطقه را نیز باید داشته باشیم. در اینجا به چرایی، چگونگی و چطور می‏توان شهر مناسب کودکان ساخت، اشاره می‏کنیم.

-چرا؟ چرا نشانگر این است که کودکان از حق اساسی بازی برخوردارند و اینکه خانواده‏های بیشتر و بیشتری هر روز در شهرها زندگی می‏کنند و با کمبود اساسی فضای عمومی روبرو هستند و میلیون‏ها کودک از فضای عمومی مناسب برخوردار نیستند. علاوه بر این، بازی در محیط داخلی، همراه با محافظت بیشتر و افزایش وزن همراه هست، که این به دلیل تحرک کمتر است. از نگاه مثبت‏گرا، شهرهای در حال توسعه، می‏توانند خود را به عنوان یک محیط یادگیری ارائه دهند و فرصت‏های مهمی را نمایش دهند.
-چطور؟ درک سن‏های مختلف، کودکان خردسال، نوجوانان، دختران، مراقبان و گروه‏های مختلف درآمدی، بسی حائز اهمیت است. یک شهر خوب از نگاه کودکان به یک راهبرد گسترده نیاز دارد، که شامل بازی کردن فراتر از زمین بازی و مشغول شدن کودکان و سرپرستان آن‏ها در این فضاهاست.
-چگونه؟ ما می‏توانیم به سطح محله، مسیرهای امن، خیابان‏ها‏‏هادهاال، زمین‏های بازی، مناطق دوگانه خصوص عمومی، گوشه‏های خیابان‏ها، برنامه‏ریزی برای فعالیت‏های مربوط به کودکان، طراحی بازی‏گرا و همچنین درس‏هایی برای بازی، خوب نگاه کنیم و به فرصت‏هایی که درحیاط مدرسه، حمل و نقل عمومی و برنامه‏ریزی فصلی نهفته است، توجه کنیم.




۱- چرا شهر از منظر کودکان مهم است؟
۱- کودکان از حق اساسی بازی برخوردار هستند، بچه‏ها به عنوان شهروندان حق بازی کردن دارند. بازی روح آن‏ها را در روند رشد قرار می‏دهد. کودکان باید از حق خود برای داشتن صدا در فرایند تصمیم‏گیری در فضای عمومی استفاده کنند. یک شهر دوستدار کودک، مناسب برای سلامتی، رفاه، اقتصاد محلی، امنیت، جوامع قوی‏تر، طبیعت و پایداری، مقاومت و همین‏طور به عنوان یک عامل مؤثر در بهبود شرایط شهرها عمل می‏کند. با این حال، اغلب کودکان به عنوان بخشی از "جمعیت آسیب پذیر" و نه به عنوان دارندگان حقوق درنظر گرفته می‏شوند، به تبع آن، این موضوع بر تصورات تصمیم‏گیرندگان دربارۀ حوزۀ فضاهای عمومی اثر می‏گذارد.

۲- خانواده‏های بیشتری همراه با کودکان در شهر زندگی می‏کنند.
خانواده‏های بیشتری در حال ساکن شدن در شهرها هستند. شهرها در سراسر دنیا در تلاشند که زنده‏تر شوند تا صنعتی‏تر. خانواده‏ها به طور فزاینده‏ای درگیر زندگی شهری هستند. آن‏ها با ماشین‏های خود در شهرها در حال مالکیت و تجارت هستند و با گسترش خانۀ خود درحومۀ شهرها و اطراف آن، امکان دوچرخه‏سواری، پیاده‏روی و طیف وسیعی از امکانات را در محلۀ زندگی خود فراهم می‏کنند. دلایل آن‏ها را می‏توان: فرصتی برای فراهم کردن سبک زندگی فعال فرزندان خود، دسترسی به امکانات عالی، کاهش مصرف انرژی و کالاها، قرارگرفتن در معرض تنوع و ارتباطات بهتر خانواده دانست.

۳- آن‏ها با کمبود اساسی فضای عمومی مواجه هستند:
در همین زمان، خیابان‏ها به دلیل ورود اتومبیل، از مکان‏های اجتماعی به کانال‏های حرکتی تغییر مکان داده‏اند. در نتیجه خیابان‏ها دیگر مکان‏های اصلی محسوب نمی‏شوند. فقدان اساسی فضای عمومی در شهرها در همه جا دیده می‏شود. در شهرهای در حال رشد سریع، مانند مصر، به دلیل فقدان پارک‏های عمومی و بوستان‏ها، فضاهای باز بین ۲/۱% تا ۶/۴% از کل شهر را تشکیل می‏دهد. نیمی از کودکان مصری مناطق جالبی برای بازی پیدا نمی‏کنند و به جای آن یا در خانه می‏مانند و تلویزیون تماشا می‏کنند و یا فضای بازی را در این فضاها و اغلب در خیابان‏ها پیدا کرده و با انواع خطرات جسمی، اجتماعی و رفتاری مواجه می‏شوند. در کشورهای غربی هم اغلب با کمبود فضاهای عمومی روبرو هستیم، نه به دلیل نبود فضاهای این چنینی، بلکه به خاطر اینکه از فضاهای عمومی به این منظور استفاده نمی‏شود.
۴- میلیون‏ها کودک از زندگی عمومی محرومند.
اختلافات اقتصادی و اجتماعی از سنین پایین شروع می‏شوند و حتی شرایط بازی کودک را تحت شعاع قرار می‏دهند. به خصوص در شهرهای در حال گسترش سریع (ابر شهرها)، فضای امن برای بازی آزادانه و رایگان کودک به سختی پیدا می‏‏شود. در این شرایط باید پول پرداخت کنند تا بازی کنند. آن‏ها نمی‏توانند هزینه رفتن به مراکز خرید یا هتل‏ها را بپردازند. محیط‏های شهری ممکن است عمدتاً در اطراف پارک‏ها، خیابان‏ها و مراکز تجاری خصوصی ساخته شوند. یک زمین‏بازی فقط ممکن به عنوان قلمرو کودکان دیده‏شوند، کسانی که در این زمینه کار می‏کنند بعداً کمتر حق اظهار نظر در مورد گسترش فضاهای شهری را دارند، زیرا تجربیات آن‏ها محدود به فضاهای اختصاصی «دوستدار کودک» است که لزوماً با سایر فضاهای شهری که استفاده می‏شوند، یکپارچه نیستند.

۵- بازی داخل سالن بیش از بازی در فضای باز انجام میشود.
تصور غلط بازی، با ابزار ماشینی و موتوری، رشد شناختی و جسمی کودکان را تهدید می‏کند. در مقیاس شهری شاهد توزیع ناهموار، کیفیت پایین و محدویت‏های اجتماعی فضاهای عمومی و بازی هستیم. در دهه ۱۹۷۰، لینچ تأکید کرد که کودکان وقت کمتری برای فعالیت‏های آزاد دارند. امروزه، با روی کار آمدن سیستم‏های مدارس به الگوی تمام‏وقت، اکثر وقت کودکان صرف یادگیری روزانه و فعالیت‏های خارج از برنامه درسی و کار با دستگاه‏های دیجیتالی در وقت آزاد می‏شود. بازی معمولاً پشت صفحه‏های نمایش و فضاهای مجازی جایگزین بازی‏های بیرون و فضای بازشده‏است. این رویکرد نه‏تنها اثرات جسمی و روانی دارد، بلکه جبران مزایای بازی در فضای باز را نمی‏کند.
۶- چاقی مسری است.
در سی سال گذشته، میزان چاقی در جهان افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۰ سبک زندگی و بیماری‏های پدید آمده از این سیستم جایگزین بیماری‏هایی واگیرداری شدند (مانند وبا) که بزرگ‏ترین عامل مرگ و میر در جهان بودند. خسارات مالی ناشی از چاقی میلیاردها دلار تخمین زده‏می‏شود، که به صورت هزینۀ اثرات درمان مستقیم و غیرمستقیم است، مانند از دست دادن بهره‏وری و کارایی در زمان چاقی و یا برای از بین بردن بیمارهای ناشی از آن است. شاخصی برای اندازه‏گیری بدن در حال رشد کودکان و نوجوانان و آگاهی از چاقی در کشورهای با درآمد بالا در نهایت باعث به ثبات رسیدن شرایط چاقی و جلوگیری از این روند شد. اما در کشورهای با درآمد متوسط و متوسط به پایین به خصوص در قسمت‏هایی از آسیا این روند سرعت گرفته‏است. اختلالات جدی قلبی و متابولیک و مشکلات بهداشت روانی مانند افسردگی در بزرگسالی و در اوایل جوانی رو به افزایش است. چاقی مسری است نه از نظر بالینی بلکه از نظر اجتماعی این امر به کودکان دبستانی آسیب بیشتری وارد می‏کند. کودکان الگوهایی مانند والدین یا اعضای خانواده را انتخاب می‏کنند یا حتی معلمان، دوستان، مددکاران اجتماعی، (رسانه‏های اجتماعی) اینفلونسرها را برمی‏گزینند و اگر هر کدام از این انتخاب‏ها رفتار ناسالم داشته باشند کودکان نیز این رفتار را الگو قرار می‏دهند.
۷- نگرش محافظتی منجر به شهرهای غیرقابل بازی می‏شود.
افزایش نگرش محافظتی والدین نسبت به فرزندان به طور فزاینده‏ای بر طراحی و تنظیم برنامۀ آن‏ها تأثیر می‏گذارد. مقررات ایمنی بیش از حد برای کاهش خطر در زمین‏های بازی آن‏ها را تبدیل به فضاهای خسته کننده‏می‏کند، به‏خصوص برای کودکان بزرگ‏تر این امر بیشتر مشاهده می‏شود. غالباً، اعتقاد عمومی این است که مکان‏های امن برای کودکان یا داخل فضاها هستند یا حصار دارند. مکان‏های بازی که بیش از حد، حساسیت برای امنیت آن‏ها وجود دارد و این‏گونه طراحی می‏شوند منعکس کننده درک بزرگ‏سالان از فضای بازی هستند. در کشورهایی که دارای فرهنگ ضد خطر شدید هستند، دولت‏ها مقررات سفت و سختی را برای سالم سازی زندگی روزمره، به منظور به حداقل رساندن احتمال درگیری یا حوادث، تنظیم و اجرا می‏کنند. حصارکشی، موانع و علائم هشدار دهنده از جمله ابزارهای متداولی هستند که منجر به محیط‏هایی می‏شوند که بسیار تنظیم شده، منطقه بندی و کنترل شده‏هستند.
۸- شهرها به عنوان یک محیط یادگیری:
کودکان کم سن و کوچک فضای عمومی را به طور متفاوتی تجربه می‏کنند. دیدن اشیا و شنیدن صداها و حس کردن آن‏ها متفاوت با کودکان نوپا و کوچک‏تر، و همین‏طور با بزرگ‏سالان و کودکان بزرگ‏تر است. هر تجربه یک برخورد بالقوه یادگیری است. درگیری کودکان در ارزیابی فضا، کمک می‏کند تا درباره محیط پیرامون خود اطلاعاتی کسب کنند و دانش مکانی را افزایش دهند، به آن‏ها این امکان را می‏دهد که مکان‏هایی با پتانسیل بالا و یا نیاز به بهترشدن را شناسایی کنند و نظرات خود را آگاهانه بیان کنند. از طریق مشارکت، کودکان کوچک می‏توانند یاد بگیرند که سازندگی، ایجاد ساختار مجدد، دوباره‏سازی، حل مشکلات و تملک فضای بازی را در دست بگیرند. آن‏ها با مهارت‏هایی مانند همکاری کردن پرورش پیدا می‏کنند. علاوه بر این، آن‏ها مهارت‏هایی برای انطباق با سرعت تغییر و اختلال امروز، و همین‏طور مهارت‏هایی برای استفاده در آینده به دست می‏آورند.

ب) چگونه ما می‏توانیم شهر را از نگاه کودکان بهبود ببخشیم.
۹- درک سنین مختلف.
در ابتدا، درک تفاوت‏های سنی مهم است. کودکان ۰-۲ ساله در مرحله حسی و حرکتی قرار دارند و در حال یادگیری زبان و همینطور یادگیری نحوۀ نگهداری اجسام هستند. کودکان ۲-۷ ساله در مرحلۀ قبل از عمل قرار دارند، مرحله‏ای لازم برای اکتساب و انجام گفتگو و تفکر. کودکان خردسال با روشی متفاوت از بزرگترها بازی می‏کنند، گرچه از نظر فیزیکی خیلی شبیه بهم رفتار می‏کنند، کودکان نوپا در درجه اول به تنهایی بازی می‏کنند و وسایل بازی خود را جمع می‏کنند؛ بعداً بازی‏های آن‏ها بیشتر حالت اجتماعی و معاشرتی به خود می‏گیرد. همزمان با رشدشان، باهم بازی می‏کنند اما به یکدیگر نمی‏گویند در طول بازی چکار باید بکنند. پس از آن کودکان یادمی‏گیرند، به صورت مشارکتی بازی کنند، آن‏ها خود را سازماندهی کرده و نقش‏هایی بهم واگذار می‏کنند. همه کودکان این مراحل را با سرعت خاص خود پشت سر می‏گذارند.
۱۰- کودکان خردسال را درک کنید.
کودکان خردسال فضای عمومی را به شکلی متفاوت تجربه می‏کنند. مغز در سال‏های اولیه زندگی، با تأثیرات ماندگار بر جسم و روح و یادگیری، سریع‏ترین رشد را در اولین سال‏های زندگی دارد. این دوره به عنوان دوره بحرانی شناخته می‏شود. نحوه تعامل سرپرستان کودک با نوزادان و کودکان نوپا در زندگی روزمره بسیار مهم است. به عنوان مثال، وقتی والدین با نوزادان خود صحبت می‏کنند، آواز می‏خوانند و بازی می‏کنند، به ساختن یک مغز سالم کمک می‏کنند که برای یادگیری، سازگاری و تعامل با دیگران به خوبی می‏توانند
ارتباط برقرار کنند. در محیط‏های شهری، بچه‏های جوان برای بهینه‏ساری قابلیت‏های شناختی خود، به فضاهای متنوع  برای چند دهه آزمایش پوپسیکل دادند، که به عنوان آزمایشی برای بررسی چگونگی زندگی یک محله شهری برای بچه‏ها پیشنهاد داده‏می‏شد. آیا کودک شما می‏تواند برای جمع شدن با دوستانش از خانه بیرون برود و با خیال راحت به خانه برگردد (مانند یک بستنی بدون آنکه آب شود). این باعث می‏شود کودکان به اندازه کافی مستقل شده تا بتوانند به تنهایی از خانه خارج شوند.
۱۱- درک نوجوانان:
نوجوانان دوست دارند با مردم همراه باشند نه جدا از آن‏ها به فعالیت بپردازند، نوجوانان در مرحله رشدی قرار دارند که ایجاد دوستی و پایه‏های اجتماعی بسیار مهم است. بعد از مدرسه، آن‏ها دوست دارند هدفون بزنند و سلیقه موسیقی خود را به اشتراک بگذارند، یا تیم‏های بسکتبال را انتخاب کنند و در خارج از مدرسه با هم صحبت کنند. آن‏ها فضاهایی را بدون هزینۀ ورودی، نرده‏ها و دروازه‏ها، واقع در نزدیکی خیابان، باز و بخشی از زندگی شهر ترجیح می‏دهند. اگر کمبود فضا وجود دارد، افتتاح حیاط مدرسه بعد از ساعت مدرسه یک راه حل بالقوه برای تشویق فضایی است، که جوانان می‏توانند آزادانه حرکت کنند، فریاد بزنند، بدوند یا تلفن‏های خود را بررسی کنند - تمام کارهایی که در انجام آن‏ها در سایر مکان ها محدود هستند.
۱۲- توجه ویژه‏ای به دختران بکنید:
هر فرد متفاوت است، اما به طور کلی تفاوت‏هایی جنسیتی وجود دارد، دختران نوپا سریع‏تر بازی‏های اجتماعی را شروع می‏کنند و به شکلی ساختاریافته‏تری بازی می‏کنند، در حالی که پسران مدت طولانی‏تری در فضای انفرادی باقی می‏مانند. در سن چهار تا پنج سالگی، پسران در بازی‏های گروهی خود بر دختران پیشی می‏گیرند. هم زمان، دختران در بازی تعاونی پیشرفت می‏کنند. در سن پنج تا شش سالگی، پسران، دوباره بر دختران پیشی می‏گیرند، اما دختران با تعامل اجتماعی پیش می‏روند. وقتی بزرگ‏تر می‏شوند، دختران در زمینه توسعه اجتماعی همچنان از پسران جلو هستند. به نظر می‏رسد دختران فاقد زمین‏بازی مناسبی هستند که نیازهای آن‏ها را برآورده کند. دختران مکان‏هایی را دوست دارند که بتوانند به صورت جفت بازی کنند. پسران دوست دارند در گروه بازی کنند. بنابراین هر دو به یک طرح متفاوت نیاز دارند. پسران در خیابان بازی می‏کنند و فضاهای باز غیررسمی را ترجیح می‏دهند. این امر به پسران اجازه می‏دهد تا در گروه‏های بزرگ‏تری بازی کنند و در فعالیت‏های متفاوت شرکت کنند، که شامل آزادی
 بیشتر در حرکت است. آن‏ها فوتبال و بازی‏های اجتماعی را دوست دارند، مانند دویدن. دختران به مکان‏هایی احتیاج دارند که بتوانند با دوستان خود باشند، در جایی که پسران آن‏ها را اذیت نکنند. دختران تمایل دارند فضاهای صمیمی‏تر (به ویژه فضای درست در جلوی خانه‏های خود) را اشغال کنند. آن‏ها در گروه‏های کوچک‏تر بازی می‏کنند و بازی‏هایی را که مربوط به فعالیت‏های اجتماعی است، مانند کف زدن، آواز خواندن و رقصیدن را ترجیح می‏دهند، دختران نسبت به جو یک مکان حساس هستند. باید آن مکان رنگ روشن، رنگ‏های شاد و نورپردازی مناسب داشته‏باشد. آن‏ها عاشق بازی کردن و داستان‏های خیالی هستند و گفتگو را دوست دارند، اما دوست دارند مثل پسران هم فعال باشند.
در سرتاسر شهر می‏توانید زمین‏های فوتبال، زمین بسکتبال و پارک‏های اسکیت که عمدتاً توسط پسران کنترل می‏شود، پیدا کنید. اما آیا این فضاها "معمولاً برای پسران" است؟ یا اینکه فکر و مقبولیت اجتماعی برای استفاده دختران وجود ندارد که بتوانند از این مکان‏ها نیز آزادانه استفاده‏کنند. لازم است در مورد راه‏حل‏های فضایی و اجتماعی که امکان بازی به دختران را در هر  امکانی می‏دهد، مجدد فکر شود، بدون فکر کردن و فشار اینکه یک مکان "فقط و مخصوصاً برای پسران" است.
ایمنی برای همه مهم است، اما برای دختران و زنان جوان مهم‏تر است. اماکن نیاز به روشنایی، دید و حضور مسئولان دارند. دختران در صورت نبود یا کمبود توالت و سرویس‏های بهداشتی آسیب‏پذیرترند.
۱۳-مراقبان را دریابید:
کودکان کمتر از ۹۵ سانتی‏متر همیشه با مراقبان همراه هستند، بنابراین مهم است که مراقبین را نیز در نظر داشته باشید. برای آن‏ها زمان، مسئله و اولویت است. مراقبان به همراه فرزندان خود به خیابان‏ها می‏روند تا بتوانند خرید کنند، به بانک مراجعه کنند، بچه‏ها را بیاورند. نکته قابل توجه این که سرپرستان نگران امنیت و بهداشت هستند و به فضاهای تمیز و بدون دود و خطر و سر و صداهای بلند نیاز دارند. برای جلوگیری از محدود شدن والدین در حالی که نوزادانشان را در دامان خود دارند و جایی برای رفتن ندارند، نیاز به کثرت اشیاء در فضاهای بازی با ارتفاعات و مقیاس‏های مختلف برای بهره‏مندی از آسایش والدین است. والدین و مراقبان نیز باید از فضاها بهره‏ببرند و خسته نشوند.

۱۴- برنامه‏ریزی برای گروه‏های مختلف درآمدی:
برزیل تصویر روشنی از چالش‏های جهانی مربوط به منابع پولی ارائه می‏دهد. در سال ۲۰۱۶، این کشور ۴۶ میلیون کودک داشت که از این تعداد بیش از ۲۰ میلیون نفر در زاغه‏ها و مناطق آسیب پذیر زندگی می‏کردند. نابرابری و فقر مشکلات جدی به همراه داشت. زیرا بسیاری از کودکان در محیط‏های شهری زندگی می‏کنند، که تحت فشارهای مداوم، عدم وجود حقوق شهروندی است و به تبع آن هیچ حق و حقوقی در سطح شهر ندارند. درک کودکان از فضای شهری به شدت تحت تأثیر شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و اقلیمی است. بنابراین، در هر شهرداری باید کارگاه‏ها و فرآیندهای طراحی مشارکتی را ایجاد کند، که شامل شراکت دادن کودکان در همۀ زمینه‏های محلی در مدارس، استودیوهای معماری و کمیته‏های برنامه‏ریزی است.

۱۵. ایجاد یک راهبرد گسترده در شهر
هدف کمک به ایجاد یک شهر بهتر در نگاه کودکان است، که نه‏تنها در سطح خیابان بلکه در سطح شهر نیز صورت بگیرد. برخی موارد در زیر برای ساختن یک شهر دوستدار کودک آمده‏است:
۱-۱۵- تراکم: مزایای زندگی شهر برای خانواده‏ها - از جمله قابلیت پیاده‏روی، زمان آزادتر و دسترسی به حمل و نقل عمومی و خدمات - بدون زندگی در خانه‏های کوچک امکان پذیر نخواهد بود.
۲-۱۵- مسکن خانواده محور - ما به خانه‏هایی نیاز داریم که برای تأمین نیاز خانواده‏ها ساخته شدهاند، به ویژه خانه‏هایی با سه اتاق خواب که در محله‏های خانوادگی با پارک‏ها و امکانات مناسب در مجاورت خود قرار دارند.
۳-۱۵- دسترسی به مدارس و مراقبت از کودک - والدین بدون دسترسی نزدیک و مناسب به پیاده‏روی ایده‏آل و همچنین کیفیت خوب مدارس برای مراقبت از کودک نمی‏توانند فرزندان خود را در شهر بزرگ کنند.
۴-۱۵-  دسترسی به حمل و نقل عمومی - گفته شده است که خانواده‏ها به وسایل نقلیه شخصی احتیاج دارند تا بچه‏ها را از جایی به جای دیگر ببرند، اما بسیاری از خانواده‏ها ثابت می‏کنند که این درست نیست، استفاده از حمل و نقل عمومی بسیار آسان‏تر است.
۵-۱۵-  قابلیت پیاده‏روی - قابلیت پیاده‏روی به معنای فقط مسیری که باید طی شود نیست، بلکه برنامه‏ریزی برای عبور از فضاهای مناسب در کنار درختان و کنار خیابان.
۶-۱۵- دوچرخه‏سواری: بزرگترین شادی برای کودک دوچرخه‏سواری است زیرا به آن‏ها هم استقلال می‏دهد و هم سرگرم کننده‏است. برای بسیاری از خانواده‏های شهری، این یک روش اصلی حمل و نقل است. شهرها برای تأمین امنیت باید برای انجام این کار تلاش کنند.
۷-۱۵- دسترسی به طبیعت - کودکان و حتی والدین نیاز به دسترسی به طبیعت دارند. ما فواید آن را در سلامت جسمی و روانی می‏دانیم. هر خانواده باید با ۵ تا ۱۰ دقیقه پیاده‏روی بتواند به پارک دسترسی پیدا کند. در شهرها روش‏های زیادی برای بهبود دسترسی به طبیعت وجود دارد، از جمله کاشت گیاهان و افزودن درختان به جنگل‏های شهری.
۸-۱۵- دسترسی به امکانات - یکی از بزرگ‏ترین مزایای زندگی شهرها، دسترسی آسان‏تر به امکانات رفاهی مانند مراکز اجتماعات، کتابخانه‏ها، استخرهای عمومی، سالن‏های سینما و زمینهای بازی است. بهترین راه برای شهرها جهت جذب خانواده‏ها، فراوانی و تنوع امکانات رفاهی است، که مورد توجه کودکان قرار می‏گیرد و نیازی به حمل و نقل با ماشین نیست.
۹-۱۵-  ایمنی عمومی - اقداماتی مانند آرامش در ترافیک می‏تواند به والدین کمک کند، تا با اعتماد به نفس بیشتری به فرزندان خود اجازه دهند که آزادانه پرسه بزنند.
۱۰-۱۵- سرگرم کننده و هوس‏انگیز - کودکان می‏توانند برای کمک به ذهن کنجکاو خود تقریباً در هر شیء، چیزی جادویی پیدا کنند، شهرها می‏توانند ویژگی‏هایی را برای الهام بخشیدن به این موضوع و کودک درون ما ایجاد کنند، مانند پارک‏های آبی، تردد رنگین کمان، هنر خیابانی، پیانوهای عمومی و ...


۱۶- بازی را فراتر از زمین بازی بیاورید.
مهم نیست که اوضاع زندگی کودکان چگونه است، بازی برای همه از جنبه‏های مختلف از جمله رشد و پیشرفت جسمی و روحی بسیار مهم است. اگر به خوبی برنامه‏ریزی شود، بازی فراتر از زمین بازی است. بازی را در کارهای روزمره و فضاهای روزمره ادغام کنید؛ مانند خیابان‏ها و پیاده‏روها، ایستگاه‏های اتوبوس‏ها، پلاک‏های تجاری، پارکینگ‏ها و فضای شهری را به عنوان مقصد مینی بازی مجدداً تصور کنید.
۱۷- بچه‏ها را درگیر کنید:
دانش، چالش‏ها و تجربیات کودکان از ارزش بالایی برای ایجاد محله‏های فراگیر و مناسب برخوردار است. این  روش امکان پذیر است، اما نیاز به تعهد برای قرار دادن کودکان در مرکز کار وجوددارد و همین‏طور اراده گوش دادن به نظرات آن‏ها و اجرای سیاستها و تصمیم‏گیری‏های طراحی شده که نیازهای آن‏ها را برآورده سازد - و نه آنچه ما به عنوان بزرگ‏سالان تصور می‏کنیم که آن‏ها نیاز دارند. کودکان اغلب شهرها را کسل کننده می‏دانند. "برنامه ریزی با کودکان، یادگیری از کودکان است." با درگیر کردن کودکان در بازسازی فضای عمومی، می‏توانیم محیط‏هایی برای کودک ایجاد کرده و نسل بعدی شهروندان مسئول را رشد دهیم.
۱۸- هشت قدم کلیدی برای درگیر کردن کودکان:
۱-۱۸-  ایجاد تعامل با هدایت کودک - کودکان جهان را متفاوت از بزرگسالان تجربه می‏کنند. آن‏ها ممکن است بخواهند مکان‏ها را با استفاده از تمام حواس و توانایی‏های جسمی خود مانند پریدن، غلت زدن و  ... اکتشاف کنند.
۲-۱۸- کودکان، سرپرستان و والدین را در جایی که هستند درگیر کنید خانواده‏ها غالباً درگیر کار خود هستند. در مکان‏هایی که خانواده‏ها در تعامل با کودکان خود هستند می‏توان شرایط همکاری را ایجاد کرد مؤسساتی مانند مدارس، کتابخانه‏ها، پارک‏ها، مراکز اجتماعی.
۳-۱۸- اعتمادسازی کنید - به عنوان مثال می‏توانید با یک تور پیاده‏روی شروع کنید و به کودکان اجازه دهید مهم‏ترین ساختمان‏ها، مکان‏ها و دارایی‏های منطقه را نشان دهند.
۴-۱۸- معامله را متقابل کنید - تعامل جامعه فقط به جمع‏آوری داده‏ها از افراد مربوط نمی‏شود. شرکت‏کنندگان ممکن است بخواهند ارتباطات جامعه، دانش محلی، تجارب سرگرم کننده و یا قدرت تصمیم‏گیری کسب کنند.
۵-۱۸ - تحریک خلاقیت بچه‏ها- برای مثال، با انگیزه داستان و بازی‏های بازدید محله، شروع به ایجاد جو جمعی کنید. برای به دست آوردن بهترین ایده‏ها از گروه‏های جوانان محله، می‏توانید از مسابقات استفاده کنید. از تاریخ فرهنگی منطقه برای دادن آگاهی در بین کودکان شهر خود بهره ببرید. بچه‏ها را تشویق کنید چیزهای جدیدی را امتحان کنند.
۶-۱۸-  تعامل را بازی کنید- کودکان با بازی یاد می‏گیرند و بازی می‏تواند به صورت استراتژیک مورد استفاده قرار گیرد تا جوان‏ترین شهروندان ما و خانواده‏های آن‏ها را در پروسۀ ساخت شهر درگیر کنیم:  قصه‏گویی، بازی‏های تخته‏ای، بازی‏های نقش‏آفرینی، بازی‏های طراحی، نقاشی بدون پایان یا ساخت و ساز.
۷-۱۸- یادگرفتن در حین انجام کار- گوش دادن به کودکان فقط به کلمات، مصاحبه‏های سنتی، پرسشنامه‏ها و مشاهدات بزرگ‏سالان مربوط نمی‏شود. فعالیت‏های مبتنی بر هنر، مانند: عکاسی، ترسیم نقشه یا روش‏های مبتنی بر کار، برای کودکان جالب‏تر است و فشارهای مصاحبه ناراحت کننده را بر روی آن‏ها باید کم کنیم. به جای این که مستقیماً سؤال کنید، مواد ساده و غیر تصادفی را برای کودکان ارائه دهید تا کودکان بتوانند با آن‏ها بازی کنند و چگونگی سازماندهی فعالیت‏های بازی را مشاهده کنند، و توجه داشته باشید که اعمال جسمی و اجتماعی آن‏ها در هر گروه سنی فرق می‏کند.
۸-۱۸- از شهرنشینی تاکتیکی برای بچه ها استفاده کنید - فضای دوستانه کودک را ایجاد کنید. شهرسازی وقتی جدا از "برنامه‏ریزی" از طریق سیاست‏ها، برنامه‏ها و پروژه‏های شهری در مقیاس بزرگ و بلند مدت باشد، تاکتیکی می‏شود.
۱۹- مهارت‏های متخصصان درگیر:
این روش به‏تنهایی فقط برای موفقیت پروژه کافی نیستند. برنامۀ درسی سنتی آموزش معماری و شهرسازی شامل سکونتگاه‏های مشکل‏ساز و ناهنجار و مناطق آسیب‏پذیر نمی‏شود و حتی مربوط به رشد اولیه کودکی، نژاد و جنسیت نیست. نیاز به مهارت‏ها و توانایی‏های چند رشته‏ای برای کار در مناطق آسیب‏پذیر و همچنین دانش عمیق فرهنگی است. معماران و برنامه‏ریزان شهری با تلفیق راهبرد‏های گوش‏دادن، مشارکت، یادگیری، زندگی و انتقال دانش می‏توانند در این روند تحول به سمت رفاه سهم بسزایی داشته باشند.
- ارزش گذاری به دانش و ایده‏های جوانان - اگر نقش خود را به عنوان متقاعد کردن بچه‏ها، به جای گوش دادن به آن‏ها می‏بینید، در واقع اسم این کار مشارکت نیست. از طرف دیگر، ممکن است جنبه‏هایی وجود داشته باشند که قابل مذاکره هم نباشند، اگر بچه‏ها پیشنهادهای غیرممکنی می‏دهند، توضیح دهید که چرا این امر ممکن نیست.
-انعطاف پذیری - خودتان را مطالعه کنید، چه کسی در شما تأثیر خواهد گذاشت چگونه با دیگران ارتباط برقرار می‏کنید و چگونه پروژه را راهنمایی می‏کنید، عقاید شما درباره کودکان چیست؟ چه مشترکاتی و تفاوت‏هایی با بچه‏ها (مانند جنسیت، قومیت، طبقه و سوابق اقتصادی) دارید؟ چه فرضیاتی را تحمل می‏کنید و چه فرضیاتی ممکن است دیگران درباره شما داشته باشند؟
- احترام و دوستی - روابط قدرت بین بزرگ‏سالان و جوانان همیشه وجود خواهد داشت، اما شیوه‏هایی مانند به یاد داشتن اسامی آن‏ها، و نداشتن تعصب به زبان و علایق خود به آن‏ها نشان می‏دهد که آن‏ها را می‏شناسید و برای آن‏ها ارزش قائل هستید. این امر به ایجاد رابطه، اطمینان و مشارکت کاری خوب کمک می‏کند.
-توجه و پشتیبان بچه‏ها مهارت‏ها و علایق مختلفی دارند. آن‏ها را بشناسید.
- تأمل و انعطاف پذیری - بچه ها متنوع هستند و شرایط موجود نیز بر یک پروژه تأثیر می‏گذارد. اینکه مشارکت به چه معناست و چرا اهمیت دارد باید درک کنیم.
- سؤالات در مورد میل به راحتی می‏تواند منجر به انتظارات و رویاهای غیرواقعی ‏شود. رفتار بازی را مشاهده و مستند کنید، با کودکان ارتباط برقرار کنید بدون پیامدهای امیدوارکننده، نیاز به رمزگشایی زبان کودکان از سناریو تخیل تا محتوای برنامه‏ریزی واقعی است.
۲۰ -نقش توسعه دهندگان و برنامه‏ریزان.
اماکنی که قابلیت توسعه را دارند، برای توسعه‏دهندگان نیز جالب هستند. ما باید راهی را برای مشارکت‏دهندگان (مشتری‏های خصوصی) در این نوع پروژه‏ها پیدا کنیم. این امر نیاز به راهنمایی، دستورالعمل کافی برای شرکت‏های خصوصی برای توسعه مسکن، و سازوکارهایی دارد که نیازهای خاص شرایط محلی را برطرف می‏کنند. فرهنگ برنامه‏ریزی شهری دارای اهمیت است و مهم است که با حمایت نهادهای دولتی و خصوصی به سمت شهر دوستدار کودک پیش برویم.
*چه کاری می توانیم انجام دهیم تا شهر را در هر مقامی برای کودکان بسازیم؟
محیط شهری کودکان فقط مربوط به مدارس و زمین های بازی نیست. بلکه نیاز به مسیرهای ایمن برای بازی و تحرک روزانه کودکان داریم، که بر کیفیت محیط‏زیست شهری و مسائل بهداشتی و بهزیستی کودکان تأثیر می‏گذارد. در این شرایط نظر کودکان را به عنوان بخشی از ورودی کار باید در نظر بگیرید. در یک شهر ایده‏آل، کودکان می‏توانند در نزدیکی طبیعت، ایمن، راحت از نظر جسمی باشند (نه خیلی سرد و نه خیلی گرم ، نه از راه رفتن خیلی خسته، گرسنه یا تشنه شوند) و از لحاظ بصری درگیر شوند. شهر کودکان شامل: طبیعت، درختان، راهنما‏های بصری واضح، خیابان‏های باریک و خانه‏های دنج، کارکردهای تعاملی در کف زمین، مکانی که همسایگان همدیگر را می‏شناسند، عدم وجود سر و صدای فعالیت‏های شهری مانند جشنواره‏ها و بازارها، نور کافی، آسایش از آفتاب در روزهای گرم، امکان رسیدن به دیگران، به راحتی در هنگام خطر و موسیقی در خیابان‏ها.

۲۱- محله:
کودکان در محلات بزرگ می‏شوند، مقیاسی که با گذشت زمان با هویت شخصی ادغام می‏شود. بخشی از این محله شبکه ای از درب خانه‏ها و پیاده‏روهای دوستدار کودک است. محلات نیازمند افزایش دسترسی به سیستم‏های فضای آزاد و فضاهای عمومی و امکان فعال و مستقل و بازی آزاد هستند.
۲۲- مسیرهای ایمن
درک ذهنی والدین و سرپرستان از عدم امنیت می‏تواند کودکان را از شهر خود جدا کند. این برداشت با واقعیت‏هایی مانند تصادفات رانندگی یا میزان جرم تکمیل می‏شود. قسمتی از امنیت با دید کافی است، باید دید مناسبی از جاده‏ها و خانه‏های مجاور وجود داشته باشد و همین‏طور داشتن نور کافی برای احساس امنیت بسیار مهم است.
اولین قدم ایجاد فرصت‏های حمل و نقل فعال است:
- مسیرهای دوچرخه‏ای و مسیرهای پیاده‏روی، به‏ویژه در مسیرهایی که بیشتر کودکان بین خانه و مدرسه طی می‏کنند، با ترافیک محدود موتوری و ماشینی.
- اتومبیل‏ها می‏توانند از طریق جاده "عبور و مرور" مخصوص برای اتومبیلها استفاده کنند- از این طریق خودروها به طور واضح کاربران ثانویه این مسیرها هستند.
- کاهش سرعت،
- سبک زندگی که اولویتش بازی کودکان است.
- ترانزیتهای تخیلی و دلپذیر که تبلیغ امکانات و تأمین زیرساخت‏های کودکان را می‏کنند و یا خانواده دوست هستند، متوقف شوند.
- علائم خلاقانه "کودکان در حال بازی"، طراحی شده و استفاده شوند.
۲۳- خیابان ها و طبقه همکف فعال:
خیابانها برای ماندن و بازی، گام بعدی برای دوست داشتن کودک است.
- جاده‏ها باید واضح، دارای موانع، وسعت گوشه‏ها، نقاشی کف و گذرگاه‏های عابر پیاده داشته‏باشند.
- پیاده‏روها باید حداقل ۴ متر عرض داشته باشند، تا عابران در حین بازی بچه‏ها امکان عبورداشته‏ دارند. مکان‏های پارکینگ را در گوشه‏ها قرار دهید. خیابان های زیگزاگی ایجاد کنید، سرعت خودرو را پایین بیاورید. فضای پارکینگ را به پارکینگ‏های دوچرخه تغییر دهید.
- از عناصر متمایز برای جذب محیط اطراف خود استفاده کنید. کودکان برای تجربه، حواس لمسی، دیداری، بدنی یا شنوایی متفاوت از بزرگ‏سالان هستند. تفرجگاه‏ها باید مبل‏هایی با ارتفاعات مختلف داشته‏باشند تا بچه‏ها از آن‏ها بالا بروند، مبلمان چند منظوره، فضایی برای دویدن، مکان‏های بدون خطر، و تابلوهای رنگارنگ، مناطق نشیمن آرام، قفسه‏های کتاب برای مبادلات، مجسمه‏هایی که به زمین بازی تبدیل می‏شوند و ...
- والدین را به صندلی‏هایی که از کودکان فاصله دارند، هدایت کنید.
- پوشش گیاهی باید دارای رنگ، اندازه‏های مختلف، درختان میوه یا گلدان و باغ سبزیجات شهری باشد.
- اطمینان حاصل کنید که پنجره‏های مغازه در ارتفاعی قرار دارند که کودک را به دیدن داخل مغازه دعوت می‏کند.
- کف و محوطه‏ها باید دارای رنگ، مناطقی برای رنگ‏آمیزی، پوشش گیاهی، نورپردازی متمایز، بازی‏های متفاوت، نقاط جذاب با موسیقی و فیلم باشد. از موادی برای سنگفرش استفاده کنید که برای کودکان سرگرم کننده‏باشد.
- مغازه‏های کوچک مهم هستند. صاحبان فروشگاه می‏توانند اشیاء سرگرم کننده برای بچه‏ها را در ویترین فروشگاه خود قرار دهند. در یک نمونه لامپ های خرگوشی شکلی را به صورت نمونه، که نماد تاریخی آن منطقه هست، در ویترین قرار دادند.
- هنرهای تزئینی و تزئینات را روی سقف‏ها، نماها و دیوارها بگنجانید. برای کودکان کوچک، این خصوصیات جالب است که باید در مورد آن‏ها صحبت کنند و (یاد بگیرند).
- برای ایجاد فضای مکث در پیاده‏رو، مناطق باز یا میادین کوچک درست کنید. این‏ها فضاهای نامشخص و مطمئنی برای بازی ایجاد می‏کنند و فرصتی برای استراحت، مکالمه خود به خود یا مشاهده دقیق‏تر از محیط فراهم می‏کنند.

۲۴- مناطق ترکیبی:
شبکه ای از درهای خانه و پیاده‏روهای کودکانه ایجاد کنید تا نه‏تنها کودکان و والدین را خوشحال کنید بلکه به فعال سازی خیابان‏های مسکونی همسایگان کمک کرده و آن‏ها را برای معاشرت، پیاده‏روی، بازی و ... در واقع برای "زندگی" مناسب‏تر کنید. مناطق ترکیبی دوستدار کودک از اهمیت زیادی برخوردار است.
-زمین را در سطح چشم (کودک) با فضای سبز یا نیمکت نرم و جالب توجه کنید.
-پهنای باند وسیع (یا امکان گسترده‏تر شدن) و پیاده‏روهای بدون خودرو، فضای کافی را برای حرکت هرچند محدود و رضایت بخش فراهم می‏کنند.
- سنگفرش‏های بامزه یا قابل بازی (به عنوان مثال لی له). کودکان یک درایو ذاتی برای بازی کردن دارند و همیشه به دنبال عناصری هستند، که به آن‏ها چشم انداز، صدا، توانایی و یا احساس جدیدی می‏بخشد. استفاده از ذات بازی کودکان برای تجربه هر آنچه که با ایجاد تفاوت در مواد، ارتفاعات، شکل‏ها یا ساختارها باعث جلب توجه آن‏ها می‏شود، حتی ایجاد مبلمان و طراحی‏های جالب آن‏ها به این امر کمک می‏کند.
- موانع (جسمی) بین پیاده‏رو و خیابان (پارکینگ‏های دوچرخه، بلوک‏های بتونی، صندلی‏ها، نیمکت‏ها، فضای سبز) ایجاد کنید تا از ورود مستقیم کودکان در خیابان جلوگیری شود.
- آلاچیق یا سایبان به عنوان پناهگاه‏های بزرگ خورشید و باد عمل می‏کنند.
۲۵-گوشه های خیابان
گوشه‏ها نقاط گره‏ای هستند و ارتباط بین مسیرهایی را نشان می‏دهند که جریان را تسهیل می‏کند. گوشه‏ها از زاویه دید بیشتری برخوردار هستند، و برای ایجاد فضاهای با کیفیت قابل توجه هستند؛ علاوه بر این فضای ایمن را فراهم می‏کنند. گوشه‏ها می‏توانند در تسهیل روابط فرزندان و شهر و تعامل آن‏ها با سایر افراد جامعه سهیم باشند و در نتیجه پیوندهای اجتماعی قوی‏تری ایجاد کنند. گوشه‏ها همچنین می‏توانند به عنوان مکان‏هایی برای ایستادن و یادگیری باشند. پیشنهاد دستورالعمل‏های مربوط به توسعه پروژه‏ها برای گوشه‏های جذاب، ایمن و در دسترس می‏توانند، در توسعه تعامل بین کودکان و جامعه که بخشی از آن‏هاست کمک ‏کنند.
۲۶- برنامه نویسی
با داشتن سخت افزار (طراحی) و نرم افزار (برنامه‏نویسی) یک شهر خوب برای بچه‏ها بوجود می‏آید. کودکان در حین برنامه‏ها، برنامه‏ریز فعال تری هستند ایده‏های مختلف:
- بازی‏های بادی.
- بسته شدن جاده آخر هفته، معرفی فضاهای بازی موقت برای همه.
- بازاری که گاه خیابان‏ها را به خود اختصاص می‏دهد، و ترافیک را بسته و یک رویداد محبوب برای کودکان ایجاد می‏کند. کودکان می‏توانند با فروش اسباب بازی‏های قدیمی به همسالان خود، اولین تجربه کاری خود را تجربه کنند.
- قفسۀ کتاب در فضای عمومی که رهگذران بتوانند از سرویس آن استفاده کنند یا کتاب‏های خودشان را بیاورند.
- نمایش‏ موسیقی، آکروباتیک و ورزش.
- نمایش‏های تئاتر به دست بازیگرانی اجرا می‏شوند، که شخصیت‏های جعلی مانند پادشاهان، ملکه ها و اژدها را بازی می‏کنند. بچه‏های ۸ ساله در فیلم، نویسندگان فیلمنامه می‏شوند.
۲۷- طراحی بازیگرایانه = یادگیری:
استفاده از ایده‏های کودک در طراحی شهری نقطۀ شروع برای طراحی‏های غیر معمول و بازیگرایانه است. فروید اولین کسی بود که گفت چیزهای خنده‏دار این امکان را دارند که قوانین را دوباره اختراع کنند. خیابان‏ها را به تنوع رنگ و بافت ایجاد کنید تا به کودکان کمک کنید، جهت‏یابی کنند و مکانی را فراهم کنند که بتوانند در آن ملاقات کنند. نشانه‏هایی مانند "اجازه دهید در خیابان آبی بعد از مدرسه ملاقات کنیم" که اغلب توسط کودکان استفاده می‏شود. یا  فعالیتهای بدنی را با عناصر طبیعی، تلفیق کنید.
۲۸- زمین‏های بازی:
زمین‏های بازی کاملاً ضروری است. آن‏ها گازهای شادی‏آور در سراسر شهرها و محلات هستند. با این حال معمولاً بسیار خسته‏کننده‏اند و به اندازه کافی چالش برانگیز نیستند، و فقط برای کودکان خردسال ساخته می‏شوند. علت اصلی این امر، اعم از غیر جذاب بودن، خطرناک بودن، قرار گرفتن در محلی اشتباه یا عدم نگهداری آن است. اما در واقعیت، یک مشکل بزرگ‏تر این است که معمولاً آن چیزی نیست که کودکان می‏خواهند. زمین‏های بازی سنتی باعث می‏شود کودکان در مکانی با تجهیزات بازی غیرقابل تحرک و فقدان فرصتی برای کشف و آزمایش قرار ‏گیرند.
در عوض، باید بپرسیم؛ چطور می‏خواهیم این مکان به نظر برسد و احساس شود؟ کودکان و والدین چه نظری دارند؟ چه چیزی مکان مناسبی را برای کودکان ایجاد می‏کند و چرا؟ در زیر چند درس برای زمین‏های بازی آمده است:
- تأسیسات بازی باید در نزدیکی مراکز کودک و خانواده موجود باشد.
- یک منطقه بازی باید به اندازه کافی انعطاف‏پذیر باشد تا انواع مختلف بازی - جسمی، اجتماعی و شناختی در آن صورت بگیرد و همچنین داشتن گونه‏های غنی برای بازی در کنار عناصر طبیعی، مکان‏های مرتفع و قطعات بازی اهمیت دارد.
- کودکان فضاهایی را ترجیح می‏دهند که به آن‏ها اجازه می‏دهد به راحتی در گروه‏ها یا حتی به تنهایی بازی کنند. آن‏ها عاشق رنگ هستند و می خواهند آزادانه انتخاب کنند که چگونه و چه بازی کنند.
- آن‏ها همچنین فضاهایی آرزو می‏کنند که بتوانند خیالات و تصورات خود را در آن پیاده کنند.
- زمین‏های بازی نیاز به مواد بازی، انواع سطوح (آب ، چمن ، شن ، پوست ، لاستیک، خاک)، اختلاف ارتفاع و نشانه‏های رنگی دارند. کودکان از مواد سست و بوته‏های هیجان انگیز که می‏توانند کلبه‏ای بسازند، پرسه بزنند و کشف کنند لذت می‏برند.
- والدین تعادل بین طبیعت و عناصر ساخته شده را می‏پسندند و همچنین تحریک حسی در فضاهای بازی که در عین حال ایمن و چالش برانگیز هستند، جایی که می‏توانند با فرزندان خود بازی کنند.
- والدین به آسایش، عناصر صندلی، توالت‏های عمومی، قفسه‏های دوچرخه با صندلی کودک، خطوط دید روشن و مسیرهای ایمن در راه مقصد احتیاج دارند.

۲۹- حیاط مدرسه
در ساعات کار مدارس دولتی، حیاط مدرسه "فضای مدرسه" محسوب می‏شود که برای عموم آزاد نیست. پس از مدرسه و در آخر هفته، حیاط مدرسه می‏تواند برای عموم مردم باز و در دسترس باشد. پس از آن حیاط مدرسه می‏تواند به عنوان یک فضای عمومی مشترک در فضای باز برای دانش آموزان و بزرگ‏سالان جوان که برای شرکت در این مکان جمع می شوند، نقش مهمی داشته باشد. حیاط مدرسه فضای آشنایی ایجاد می‏کند که در آن بچه‏ها می‏توانند گپ بزنند، بازی کنند، اجرا کنند، و به جستجو بپردازند. در شهرهایی که فضای عمومی بسیار کمی برای کودکان وجود دارد، با باز کردن حیاط مدرسه فعلی، می‏توانید فضاهای جدیدی را اضافه کنید. برنامه مدارس باز نمونه‏ای از این امر است که این امکان را می‏دهد تا در ساعات بعد از مدرسه به محوطۀ مدرسه‏ها دسترسی پیدا کنید. این برنامه‏ها از آموزش محیط‏زیست گرفته تا شهروندی فعال متغیر است. این فعالیت‏ها عمدتاً توسط طرح‏های شهروندی هماهنگ می‏شوند و می‏توانند به افزایش تعداد خانواده‏های ساکن در این شهر و درنهایت به بازسازی قلمرو عمومی پر جنب و جوش در محلات مسکونی کمک کنند.
۳۰. حمل و نقل عمومی
بچه‏ها از وسایل عمومی استفاده می کنند. با تشویق استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، والدین می‏توانند در حالی که فرزندشان به عنوان فردی با اعتماد به نفس و فعال که از دوچرخه سواری یا عادات پیاده‏روی استفاده می‏کنند و همراه با آن پرورش می‏یابد، از آزادی آنها لذت ببرنند. همچنین در اینجا فرصت‏هایی برای یک شهر بهتر برای بچه‏ها وجود دارد:
- ایستگاه‏های اتوبوس می‏تواند حاوی پوسترهای جذاب و مناسب باشند.
- سکوهای مترو می‏توانند حاوی نقاشی دیواری روی دیواره سکو باشند.
- در داخل واگن‏ها ما به صندلی‏های کوچک مقیاس، و پوسترها / هنر روی دیوارها احتیاج داریم.
-  از راه حل‏های بصری در سیستم‏های حمل و نقل شهرها استفاده کنیم.
۳۱. فصول
به نظر می‏رسد برنامه‏ریزی، مدیریت، برنامه‏نویسی و استفاده از فضای عمومی شهر بیش از حد بر شرایط موجود در هوای خوب متمرکز است و بنابراین پتانسیل فضای عمومی را در تمام فصول دیگر نادیده می‏گیرد. به طور کلی، تابستان مربوط به جشن و لذت است، در حالی که زمستان به عنوان  فصلی برای زنده‏ماندن و لذت بردن دوباره از تابستان برداشت می‏شود. بازی کودکان، کاتالیزوری برای زندگی عمومی است و همسایگان را ترغیب می‏کند تا به خارج از خانه بروند و در سایر فصول سال نیز فعال باشند.

کلیدواژه ها: کودک | شهر | شهر دوستدار کودک | شهر برتر | کودکان |



CAPTCHA

مطالب مشابه


دفعات مشاهده: 3079 بار   |   دفعات چاپ: 17 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه تخصصی آرمان‌شهر کودکان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Kids Utopia Journal and Research Centre

Designed & Developed by : Yektaweb