دوره 1، شماره 1 - ( 2-1400 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

گودرزی پرناز. بررسی اثر عناصر بصری نقاشی دیواری بر زیست پذیری شهر برای کودکان. نشریه تخصصی آرمانشهر کودکان 1400; 1 (1)

URL: http://kids-u.ir/article-1-28-fa.html


چکیده:   (11 مشاهده)
طراحی  فضاهای  شهری  به  عنوان  مکان  وسیع  و  متنوعی  از  کار،  زندگی  و  آمد  و  شد  شهروندان  از  دیرباز  مورد  توجه  بوده  است  و  در  این  رابطه  دیوارنگاری  به  عنوان  هنری  شهری  و  مردمی  جلوه  گر  شده  است.  عناصر  بصری  مورد  استفاده  در  طراحی  فضای  شهری  و  به  ویژه  در  گرافیک  محیطی،  اثرات  شایان  توجهی  بر  مخاطب  شهر  می  گذارد.  در  میان  ابزارهای  گرافیک  محیطی،  نقاشی  دیواری  به  سبب  کارکردها  و  سبکهای  متنوعش  واجد  ظرفیت  هایی  فراوان  برای  بررسی  وارزیابی  ست.  در  میان  مخاطبان  نقاشی  های  دیواری،  مطالعه  دیوارنگاریها  و  تاثیر  اجتماعی  آنها  بر  کودکان  و  چگونگی  اجراء  آنها  می  تواند  راهکارهای  مناسب  سازنده  ای  را  برای  بهتر  شدن  شهر  و  آنچه  در  منظر  متخصصین،  زیست  پذیری  قلمداد  می  شود،  فراهم  آورد.  عناصر  بصری  بکار  گرفته  شده  در  نقاشی  دیواری  از  نظر  ایجاد  تاثیرات  قوی  بصری  و  آفرینش  زیبائی  و  هماهنگی  فرم  و  ریتم  نقش  ارزشمندی  در  زیبا  سازی  محیط  شهری  دارد.  از  آنجا  که  هر  تجربه  ای  که  کودک  کسب  می  کند  دید وی را  وسیع ساخته و رشد  مغزی اش را می پرورد، قاعدتا  باید  وسعت  دید  کودکی  که  تجارب  زیادی  در  راه  های  مختلف  کسب  کرده،  کامل  تر  و  غنی  تر  از  وسعت  دید  کودکی  باشد  که  در  محیطی  بی  تحرک و ایستا  زندگی  می  کند. بررسی ها نشان می دهد یکی از راهبردهای اصلی در زیست پذیر سازی شهر برای کودک، احراز وجوهی از گرافیک محیطی و به ویژه نقاشی شهری ست که در این پژوهش مورد هدف قرار گرفته است. ارزیابی زیست پذیری ناشی از سبک و عتاصر بصری نقاشی شهری نشان می دهد،  ممکن  است  بین  دو  کودک  که  در  محیطی  سرشار  از  انگیزه  و  تجربه  زندگی  می  کنند  تفاوت  هایی  از  نظر  فهم  و  درک  موضوع  های  مختلف  وجود داشته  باشد  که  باعث  شود  این  دو  کودک  دارای  حساسیت  های  گوناگون  شوند.  در  حقیقت  شناخت  موضوعات نوین از محل آموزه های بصری توسط کودک باید به طریقی باشد که  هر موضوع با تجربه تازه تکمیل کننده موضوع یا تجربه قبلی باشد.
متن کامل [PDF 874 kb]   (3 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/7/30 | پذیرش: 1400/2/29 | انتشار: 1400/2/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه تخصصی آرمان‌شهر کودکان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Kids Utopia Journal and Research Centre

Designed & Developed by : Yektaweb