شمس غزاله، پوردهقان حافظه. نقش محیط یادگیری در پرورش خلاقیت کودکان با تاکید بر استفاده موثر از طبیعت. نشریه تخصصی آرمانشهر کودکان. 1399; 1 (1)
URL: http://kids-u.ir/article-1-27-fa.html
چکیده: (45 مشاهده)
توجه به نیازهای کودکان و ایجاد فضایی که یادگیری به نحو موثر در آن انجام پذیرد، مکانی پاسخگو برای طیف گسترده نیازهای کودکان باشد و بعد از خانه دومین محل زندگی کودکان محسوب گردد، نیازمند مطالعات و پژوهشهای عمیق در حوزه رفتار و محیط میباشد. کودکان نیازمند محیطی هستند که علاوه بر نیازهای فیزیکی و فضایی موردنیاز آنها، از دیدگاه روانشناسی و رفتاری نیز تامینکننده نیازهای آنها باشد؛ محیطی که شرایط شکوفایی استعدادها و خلاقیت و تخیل هنری آنها را فراهم کند. یکی از عوامل مهم در طراحی معماری چنین فضایی و آموزش و پرورش قوه خلاقه کودکان، ارتباط با طبیعت است. چراکه طبیعت سرشار از تنوع و پیچیدگی بوده و کودکان را به تفکر، تخیل و تحرک وامیدارد. در این پژوهش ابتدا گردآوری دادهها از روش توصیفی و کتابخانهای انجام و نمونههای موردی برای سنجش و مقایسه الگوها و مدلهای بدست آمده، جمعآوری شد. سپس با تجزیه و تحلیل محتوای مطالب گردآوری شده، نتایج نهایی مشخص و تدوین گردید. برای تجزیه و تحلیل نتایج نهایی بهدست آمده نیز از روش استدلال منطقی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که موثرترین روشهای آموزش خلاقیت، روشهایی هستند که برای ایجاد انگیزه و فراهم کردن فرصتهای یادگیری فعال به هر دو بعد شناختی و عاطفی انسان در تعامل با طبیعت توجه دارند. از طرفی با توجه به مولفههای کالبدی معماری برای طراحی محیط آموزشی خلاق بهتر است به بعد کارایی همچون: استفاده بهینه از مصالح، نور، رنگ، تناسبات فرمی و عملکردی و از سوی دیگر تداعی بیشتر برای کودکان، توجه شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/7/30 | پذیرش: 1400/2/29 | انتشار: 1400/2/29